Thursday, July 1, 2010

Mina 100 absoluta favoritskivor - plats 90-81

Då fortsätter vi med placeringarna 90-81.

90. Cradle Of Filth - Dusk...And Her Embrace (1996)

Cradle Of Filth's andra (och sista) platta på min lista är deras absolut bästa verk "Dusk...And Her Embrace". Här föll alla bitarna på plats: Dani's skrik var i sitt absolut esse, låtmaterialet starkare än någonsin och vampyrtemat var inte lika starkt som tidigare.
Jag tror de flesta kan hålla med mig om att CoF var i sin absoluta formtopp mellan 1995-1998.

Plus: Starka låtar.
Minus: Blir lätt lite långtråkig mot slutet.
Smash-hits: "Heaven Torn Asunder, "Funeral In Carpathia", "A Gothic Romance (Red Roses For The Devil's Whore)" och "Dusk And Her Embrace".

Spotify: Cradle Of Filth – Dusk & Her Embrace
MySpace: http://www.myspace.com/cradleoffilth
Officiell hemsida: http://www.cradleoffilth.com/

89. Therion - Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas (1993)

Ett av mina äldsta favoritband Therion gör sitt första framträdande på min lista med deras tredje platta med den något pretentiösa titeln "Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas". Tydligen var det så att banddiktatorn Christoffer Johnsson hade gjort sig av med alla tidigare medlemmar och körde fullt ut när det gällde experimentering av musiken. Bandets tidigare dödsmetall har inte bara fått sällskap av en hel del syfoniska och arabiska inslag, utan dessutom lite thrash metal också. Resultatet är en fräsch och annorlunda skapelse.

Plus: Mörka och annorlunda hits.
Minus: Lite FÖR experimentell på sina håll.
Smash-hits: "Baal Reginon", Dark Princess Naamah", "Dawn Of Perishness" och "Procreation Of Eternity".

Spotify: Therion – Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas
MySpace: http://www.myspace.com/therion
Officiell hemsida: http://www.megatherion.com/

88. Samael - Eternal (1999)

Schweiziska electrometalbandet Samael har gått igenom en hel del transformationer under årens lopp. Men få var beredda på förändringen som skedde efter genombrottsplattan "Passage" från 1996. När Samael slutligen återvände efter tre år, hade mycket av de hårda, catchy riffen som blivit deras signum bytts ut och ersatts av synthar, synthar och åter synthar.
Samael lyckas dock med konststycket att bibehålla metalkänslan under dessa iskalla keyboards utan att det blir pannkaka av allt. Helt klart Samael's starkaste giv till dags dato. Dessutom har jag aldrig sett ett omslag som representerar musiken så bra som det gör på "Eternal".

Plus: Det känns bara så rätt.
Minus: Det blir lätt lite mycket av det goda, vilket kan bli lite långtråkigt
Smash-hits: "Allieurs", "Together", "The Cross", "Nautilus & Zeppelin" och "Infra Galaxia".

Spotify: Nope.
MySpace: http://www.myspace.com/samael
Officiell hemsida: http://www.samael.info/

87. Katatonia - Viva Emptiness (2003)

Jag minns att jag tidigt avfärdade denna skiva som "skräp". Efter några år har jag dock insett att detta förmodligen är Katatonia's starkaste ögonblick någonsin. Visserligen ligger inte "Tonight's Decision" (se plats nr. 96) inte alltför långt bakom, men låtmaterialet är överlag starkare här.
Vid det här laget har ni nog förstått att Katatonia inte kommer att representeras mer på denna lista. Somliga må tycka att jag är en idiot som inte har med deras efterföljande skivor, men jag står fast vid att bandet tappade något väsentligt efter denna platta; konsten att skriva starka låtar.

Plus: En del riktigt starka låtar.
Minus: När de inte får till det, är det direkt sövande.
Smash-hits: "Ghost Of The Sun", "Sleeper", "A Premonition" och "Wealth".

Spotify: Katatonia – Viva Emptiness
MySpace: http://myspace.com/katatonia
Officiell hemsida: http://www.katatonia.com/

86. Sportlov - Offerblod I Vallabod (2003)

Nu kommer säkerligen en del att tycka att jag är en idiot som har med ett s.k. plojband som främst använder sig av humor FÖRE band som Katatonia och Watain. Men jag står fast vid att Sportlov har författat den bästa lyriken någonsin inom metal. Om ni inte vet så handlar det om vintersporter, satan och black metal - that's it. Och det är så pass fantastiskt att jag måste få dela med mig av deras lyrik:

"Med stearin och klistervalla
får vi visioner av OS-femmilen
Ljusen släcks och ropen skalla:
"Satan är bäst i den klassiska stilen"

På bädd av stavar formade som pentagram
ligger du naken och blir skändad av getter
Jag dricker ur termos och mässar hans namn
Detta är den oheligaste av nätter"

Lägg dessutom till det faktum att musiken är en underbar blandning av black- och thrash metal med vokalisten Count Wassberg's punk-stämma som senap på varmkorven och det blir alldeles genialt.

Plus: Lyriken, kaosvokalisterna, artistnamnet och blasfemin.
Minus: Svårt att ta musiken på allvar.
Smash-hits: "Dimma Över Mångsbodarna", "Blixthalka", "Sportlov Attack" "Över Min Döda Kropp" och "(Weird) Thermoss".

Spotify: Sportlov – Offerblod I Vallabod
MySpace: http://www.myspace.com/sportlov
Officiell hemsida: http://www.sportlov.tk/

85. Yggdrasil - Vedergällning (2009)

Första gången jag hörde skånska Yggdrasil var 2003. Jag blev då måttligt imponerad av deras två demos som saknade en hel del, men dock visade potential. Åren gick och fullängdsdebuten "Kvällningsvindar Över Nordrönt Land" som dök upp 2007 imponerade inte heller den på mig. Två år senare blev jag fruktansvärt överraskad då "Vedergällning" visade sig vara en underbar kavalkad i urnordisk folk/vikingmetal med black metal-tendenser.
En lagom mix av primalskrik och rensång kombinerat med starka låtar räcker långt, men att de skulle göra den bästa folkmetallåten sedan Vintersorg och Otyg's glansdagar hade jag inte räknat med. Men så pass bra är den, "Ekot Av Skogens Sång".

Plus: "Ekot Av Skogens Sång" - vilket räcker för ett köp bara pga den låten.
Minus: Murkig produktion som inte riktigt passar. Growlandet är inte i toppklass.
Smash-hits: "Vedergällning", "Vitterdimmorna", "Ekot Av Skogens Sång" och "Valkyria".

Spotify: Yggdrasil – Vedergällning
MySpace: http://www.myspace.com/yggdrasilofficial
Officiell hemsida: http://www.yggdrasil-sweden.com/

84. Amorphis - Elegy (1996)

Jag fullkomligt dyrkade Amorphis' genombrottsplatta "Tales From The Thousand Lakes" när den kom 1994 och ställde mig lite smått frågande till uppföljaren "Elegy". Och visst, det tog några år tills jag verkligen uppskattade den, men nu jävlar...
Finnarna blandar effektivt death- doom- och heavy metal med lite 70-tals och disco(!)influenser. Lyriken är baserad på det finska nationaleposet Kalevala och sången växlar från ren till djupa growl från helvetet.

Plus: En del riktigt dansanta headbangar-låtar.
Minus: Lite för spretig emellanåt.
Smash-hits: "Better Unborn, "Against Widows", "My Kantele" och "Cares".

Spotify: Nope.
MySpace: http://www.myspace.com/amorphis
Officiell hemsida: http://www.amorphis.net/

83. At The Gates - Slaughter Of The Soul (1995)

Om du inte visste det så är svenska At The Gates mer eller mindre legendariska inom metalvärlden. Och mycket av det beror på "Slaughter Of The Soul", deras svanesång från 1995. Varför detta då? Jo, den klassas som den skiva som cementerade det som idag kallas för "Gothenburg melodic death metal" som senare banade väg för bl.a. Dark Tranquillity och det urusla popbandet In Flames. Hundratals är de band som inspirerats och influerats av denna klassiska platta.
Den räknas naturligtvis inte bara som en klassiker pg.a. dess sound. Låtarna, musiken, sången och produktionen håller alla hög klass. Jag har aldrig varit något större fan av just denna typ av musikstil, men det är oundvikligt att inte ha med "Slaughter Of The Soul" på denna listan, även för mig.

Plus: Låtarna, texterna och skivans speltid är perfekta.
Minus: Ca. 100 amerikanska pissband bildades enbart pga denna skiva.
Smash-hits: "Blinded By Fear", "Slaughter Of The Soul", "Cold", "Suicide Nation" och "Nausea".

Spotify: At the Gates – Slaughter of the Soul
MySpace: http://www.myspace.com/atthegatesband
Officiell hemsida: http://www.atthegates.se/

82. Amon Amarth - Twilight Of The Thunder God (2008)

Stockholms-kollektivet Amon Amarth hade vevat sin melodiska dödsmetall med vikingalyrik i åratal och var på väg att lägga ner bandet helt och hållet när så plötsligt plattan "Vs. The World" gav bandet sitt välförtjänta genombrott 2002. Jag är glad att så skedde, för annars hade jag aldrig fått höra deras absolut starkaste giv "Twilight Of The Thundergod".
Bandet har alltid haft ett par hits på sina skivor, men gemensamt för de flesta är att det aldrig liksom har hållit hela vägen. Nu gör det det och jag är jävligt glad för det.

Förresten, att kalla Amon Amarth's musik för viking metal är jävligt löjligt. Bara för att de alltid sjunger om vikingar och mytologi betyder inte det att musiken är viking metal. Inom den genrén hör band som Falkenbach, Yggdrasil och Månegarm hemma. De banden låter inte ett dugg som Amon Amarth. Punkt.

Plus: Många starka toppar och väldigt få dalar.
Minus: Det är svårt att inte skämmas över lyriken.
Smash-hits: "Twilight Of The Thundergod", "Guardians Of Asgaard", "Varyags Of Miklagaard", "Tattered Banners And Bloody Flags" och "Live For The Kill".

Spotify: Amon Amarth – Twilight of the Thunder God
MySpace: http://myspace.com/amonamarth
Officiell hemsida: http://www.amonamarth.com/

81. Haggard - Eppur Si Muove (2004)

Tyska Haggard som vi även återfinner på plats 94 representerar här 81-platsen med sitt absolut starkaste giv. Det mesta är sig likt jämfört med tidigare plattor; tokigt överdrivet pretentiöst operadravel som är ömsom hårt, ömsom mjukt. Denna skumt betitlade platta, som för övrigt är en temaskiva om den italienske astronomen Galileo Galilei, vinner på sina starka låtar.
En bisarr grej är dock att den svenska medeltida balladen "Herr Mannelig" finns med på en temaskiva om en italiensk astronom. Här har vi alltså ett tyskt band, med en iransk vokalist som sjunger en svensk låt på italienska - snacka om mångkulturellt! ;)

Plus: Skön manlig och kvinnlig rensång + starka låtar.
Minus: Det pretentiösa och det storvulna kan bli lite jobbigt i längden. Growlandet är ingen höjdare direkt.
Smash-hits: "Per Aspera Ad Astra", "Of A Might Divine", "Herr Mannelig", "The Observer" och "Eppur Si Muove".

Spotify:Haggard – Eppur Si Muove
MySpace: http://www.myspace.com/haggard2007
Officiell hemsida: http://www.haggard.de/

No comments: