Wednesday, December 8, 2010

Tretton skivbesvikelser av episka mått - plats 12

En ny morgon, ett nytt blogginlägg. Jajamensan, det är bara att vänja sig vid mitt furiösa höghastighetsrace när det kommer till uppdateringar. Eller ja, ni (alla 2) kanske inte ska vänja er alltför mycket då jag har en tendens till att absolut inte hålla vad jag lovar. Det där med intresse för att blogga mycket går ju lite fram och tillbaka.
Men, men. Jag lovade er åtminstone att plats 12 på skivbesvikelse-listan skulle komma idag och det har jag hållit.

Band: MOONSPELL
Titel: "The Butterfly Effect"
Årtal: 1999
Föregicks av: "Sin/Pecado", 1998
Musikstil: Industridoftande gothmetal
Varför är den en besvikelse av episka mått?
Portugiserna i Moonspell släppte som sagt "Sin/Pecado" 1998 som var en småmysig och framför allt varm gothplatta som fungerade väldigt bra i lagom doser. Endast ett år senare släpptes då denna milda katastrof som producerades i någon hip London-studio för att få ett "urbant sound".

Problemet är just det att det blir en kulturkrock av episka proportioner när ett gäng bönder som Moonspell ska försöka tillverka musik som ska kännas "modern" och "millennium".

Vokalisten/lyricisten Fernando Ribiero (smaka på det namnet) har en finfin mörk gothstämma, men helvete vad det låter illa när hans bristfälliga engelska uttal ska accentuera hela den här millenniehysterin som rådde runt... eh... millennieskiftet. Musikmässigt är det fjärran från deras mörkerdagar och istället är det stel, industriell machomusik som inte fungerar på särskilt många ställen, undantagen stavas "Can't Bee" och "Soulitary Vice".

När de försöker vara hippa, onda och kvasi-filosofiska samtidigt, krackelerar fasaden nåt å det grövsta och allt som finns kvar är en ljummen gegga av fritidsgårdsriff, brusten engelska och keyboard-experimenterande som säkert var jättespännande i studion, men mindre intressant för oss lyssnare.

Det är inte bara pg.a. ovanstående punkter som jag hyser agg gentemot "The Butterfly Effect" (filmen kom f.ö. 5 år senare). Den var startskottet för en musikalisk resa av grådassig, medioker karaktär. Uppföljarna "Darkness And Hope" (2001) och "The Antidote" (2003) var idel hopplösa försök att återknyta till den svärta och det mörker som gjorde bandet stora med debuten "Wolfheart" (1995) och uppföljaren "Irreligious" (1996). Det skulle dröja ända till 2006 då bandet släppte "Memorial" som åtminstone var ett godkänt försök till att åter verka aggressiva och pseudeo-sataniska.

Vad borde de gjort istället då?
Det är inte en svår fråga att svara på. Tillåt mig:
De borde ha skippat hela millennie/fjärilseffekt-konceptet, fokuserat på att skriva bra och starka låtar med lyrik om vampyrer, vargar och erotisk alkemi - ty det är de är bäst på. Med andra ord - de skulle ha följt upp "Irreligious" med "Wolfheart 2" och gjort allting så mycket mörkare och ondare.

Alternativt så kunde de ha lagt ner bandet helt och skippat förödmjukelsen att vara tvungna att trycka upp t-shirts med Tim Burton-minnande gothflicke-motiv som är långt ifrån "Wolfheart"-mentaliteten att man vill spy.
Som en liten bonus har jag transkriberat hela texten till Moonspell's monumentala hit från 1995 - nämligen "Vampiria" från "Wolfheart"-plattan. Ni kan ju försöka att se om ni lyckas gissa de faktiska engelska orden, alternativt kan ni ha texten uppe när ni lyssnar på låten. Jag bryr mig egentligen inte. Men mycket nöje får jag önska ändå!

"Vampirija... You arr my destinia...
Myh only loff... and trua destinia...
Vampirija... Ahh...

Yurr a beast, evil juan.
Aboff yurr hedd lajs a starr.
In yurr 'arrt is berid de jewel.
Ov a serrpent uh wisched to daj.
Yurr red long tong 'as 'er poison
Ann yu will spredd it as yu bridd
In a junick transilvannien drimm
Connsivving the cridd of all cridds

Vampirija, flaj oh Vampirija

[Random good screams]

So open yurr arms!
Dei are shipped as wingz
A serenedd of rivenge drauwz in yurr lips

The sumbah 'ill yurr staing in
Is nauw difinnd
And yurr starrrrr 'ad start 'o shainn

Dipart now on yurr braigth wingz
Da wuld invay
The skaiz have alwayz se-ducced you
Pre-sheous kwinn
And you no your tajm has come to shajn
To fly away with me, so farr..."

No comments: