Sunday, December 12, 2010

Tretton skivbesvikelser av episka mått - plats 9

Dagens skivbesvikelse kommer från ett band som är väldigt lätt att inte tycka om. Jag tycker det är bra när man inte behöver anstränga sig nämnvärt.
När jag skrev dessa rader utvecklades den här skivbesvikelsen mitt i allt till en tävling! Till och med jag själv blev förvånad. Men se till att läsa nedanstående rader och sedan lämna några rader i kommentarsfältet. Puss!

Band: DIMMU BORGIR
Titel: "Death Cult Armageddon"
Årtal: 2003
Föregicks av: "Puritanical Euphoric Misanthropia", 2001
Musikstil: Symfonisk black metal
Varför är den en besvikelse av episka mått?
För det första. Ta en lång titt på skivomslaget här till vänster. Ärligt talat, var detta verkligen det bästa motiv de hade till en skiva som stoltserar med "Death Cult Armageddon" som titel? Jag ser varken död, någon religiös sekt eller undergång i motivet som norrbaggarna valde. Seriöst, vad är det för något? Det ser ut som en fördelardosa på en motor till en åkergräsklippare. Eller ett black metal-askfat. På riktigt, jag efterlyser härmed förslag på vad i hela Hin Håles lusekofta det här kan vara för något. Skriv era förslag i kommentarsfältet. Det bästa förslaget vinner en skiva ur min skivsamling som jag skäms över. Men jag har fått den gratis, så jag skäms inte SÅ mycket egentligen.

Var var vi någonstans nu då? Just det, den sinistra DödsKultUndergången och dess oheliga omslag. Jag var förvisso ganska gammal (22 vämjeliga vårar) när Dimmu Borgir släppte detta spektakel och hade för länge sedan slutat köpa skivor baserat på hur omslaget ser ut. Dock bör det påpekas; hade jag varit en 13-årig snubbe, boendes i Detroit, Amerika - och nyss hade upptäckt den farliga svartmetallen, men haft dålig koll på vilken skiva jag skulle köpa - hade jag aldrig någonsin köpt den här. När till och med Eminenz' fasansfulla skivomslag till "Exorial" inger mer svartmetall-cred är vi ute på farligt vatten.
"Vilket band och vilket omslag då sa du?"
Jasså, är mina läsare turligt nog förskonade från denna spypåse till skivomslag? Inte längre, ty här nedan är det i all sin prakt!














Klicka på mannen/kvinnan/geten för att beskåda styggelsen på närmare håll.

Nej, men om vi skulle ta och behandla musiken på "Death Cult Armageddon" lite också? Ja. Bra så. Det finns nämligen en låt på den här skivan som är ganska välkänd om man säger så. Bandet gjorde en video som snurrade rätt flitigt på internät och television. De gjorde även ett bra val då låten i fråga lätt är den bästa på plattan. Faktiskt den enda som är värd att lyssna på - dock inget mästerverk på något sätt. Jag talar naturligtvis om "Progenies Of The Great Apocalypse". Viktigt att tillägga här, är att Dimmu Borgir aldrig någonsin hade varit något att lyssna på överhuvudtaget om det inte vore för en viss I.C.S. Vortex' fantastiska stämma, även om det fanns en tid då jag var hjärntvättad och på allvar trodde att bandets genombrottsplatta "Enthrone Darkness Triumphant" var något att ha. Tänk så fel man kan ha.

Nåväl, resterande musik på denna plastbit är ytterst, ytterst tveksam. Här följer receptet:
  • Black metal-världens absolut mest intetsägande vokalist. Shagrath är så usel att man skäms
  • Biffiga orkesterpartier som försöker vara pampiga men är totalt meningslösa
  • Urtrista fritidsgårdsriff, signerade gitarristen Silenoz
  • Vortex' mästerliga vokala stämma (hela TVÅ gånger hörs den på plattan...)
  • Galder's utseende

Tack och godnatt - söndagsblack.

Vad borde de gjort istället då?
Det hade varit väldigt enkelt för mig att skriva att de borde lagt ner verksamheten efter den godkända "Puritanical Euphoric Misanthropia" - faktiskt den enda platta i deras diskografi där det åtminstone finns 4-5 godkända låtar. Nej, hade de lagt ner hade ju världen aldrig fått skåda några av de här fotona. Och det, det är humor gott folk.
Klicka på DödsKultsMörkerMisantroperna för att göra dem större. Om ni vill alltså. Ni behöver verkligen inte.

No comments: